Imieniny: Dionizego, Szczepana

Wydarzenia:

Polska

25 lat od powrotu nauczania religii w szkole

 fot. Simply CVR / flickr.com

Po przełomie 1989 r. do szkół i przedszkoli publicznych mogły powrócić lekcje religii. Poparcie dla nauczania religii w szkole utrzymuje się, w lekcjach uczestniczy ok. 90 proc. uczniów.

 

Lekcje religii w szkole wpisują się w ewangelizacyjną misję Kościoła. Jednak wychowania religijnego nie można sprowadzić jedynie do szkolnego nauczania religii. Niezbędna jest również katecheza parafialna, a jeszcze bardziej  katecheza rodzinna – podkreślali uczestnicy konferencji prasowej zorganizowanej 28 sierpnia w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie.

Poziom uczestnictwa uczniów w lekcjach religii w szkole utrzymuje się na przestrzeni lat i wynosi ok. 90 proc. – podkreśla Sławomir Nowotny z Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego. Równie stabilne jest społeczne poparcie dla nauczania religii w szkole.  Według badań CBOS popiera je 82 proc. Polaków.

Nauczanie religii w Polsce zawsze odbywało się w szkole, także podczas zaborów. Wyjątkiem był czas PRL-u, gdy władze komunistyczne w 1961 r. zakazały nauczania religii w szkole. Religię w szkole przywrócono 25 lat temu - w roku szkolnym 1990/91.

Nauczanie religii jest przedmiotem regulacji prawnych, zawartych zarówno w państwowym prawie oświatowym, jak również w dokumentach kościelnych.

Opis stanu prawnego nauczania religii w szkole polskiej pozwala na wskazanie zasadniczego elementu koncepcyjnego. Wyraża się w on w fakcie, że nauczanie religii posiada dwa podmioty: Kościół i szkołę. Zakres kompetencji obu tych podmiotów został zarysowany w polskim Dyrektorium katechetycznym. Kościół jest odpowiedzialny za treść nauczania religii: zatwierdza programy i podręczniki, określa, które cele i zadania szkoły winny być realizowane na lekcjach religii (wśród nich jest ewangelizacja), podejmuje nadzór merytoryczny nad tymi lekcjami, wreszcie kieruje nauczycieli religii do pracy w konkretnych placówkach oświatowych. Szkoła włącza nauczyciela religii w realizację planu wychowawczego i dydaktycznego placówki, stosuje rygory organizacyjne wobec lekcji religii, właściwe dla ogółu przedmiotów i nauczycieli szkolnych. Relację między nauczaniem religii a instytucją szkoły można określić mianem autonomii i podporządkowania. Autonomia wyraża podmiotowość Kościoła, podporządkowanie – podmiotowość szkoły.

Źródło:
;