Imieniny: Dionizego, Szczepana

Wydarzenia:

Pod oknem

 fot. Michał Henkel

Biały całun zawieszony nad zbiornikiem wodnym z lustrzanym dnem, symbolizującym chrzcielnicę. To główne elementy wystroju Grobu Pańskiego w krypcie kościoła krakowskich Pijarów. W tradycyjnym konkursie na jego aranżację zwyciężył projekt autorstwa Joanny Woźniak i Norberta Tomczaka.

Zwycięski projekt wyłoniono sporód 10 nadesłanych propozycji.  Jury w składzie prof.  Adam Brincken, dr hab. Andrzej Gaczoł, ks. prof. Andrzej Nowobilski,  prof. Jan Pamuła,  Tadeusz Smolicki i rektor kościoła Przemienienia Pańskiego - ks. Mieczysław Rolka wskazało je jednogłośnie. Zdaniem kapłana tworzenie w sferze sacrum nie należy jednak do łatwych,  wymaga  bowiem szczególnego zrozumienia.

- Myślę, że autorzy tego projektu wykazali się zrozumieniem tematu. Ten projekt  przedstawia rzeczywiście głębię teologiczną, a trzeba przyznać, że zdarzają się i takie, które nie uwzględniają np. Najświętszego Sakramentu, czego kompletnie nie rozumiem. Tu odnajdziemy wszystko zarówno  jeśli  chodzi o symbolikę chrztu jak i tajemnicy Wielkiej Nocy - mówi ks. Rolka.

Ojcowie pijarzy przez wiele lat urządzali Grób samodzielnie, od roku 2009 organizują konkurs skierowany do artystów,  architektów i studentów uczelni artystycznych. W zależności od momentu dziejowego, przesłanie Grobu Pańskiego często poruszało aktualną problematykę społeczno-moralną.  W 2010 r. głównym tematem Grobu Pańskiego była 70. rocznica zbrodni katyńskiej, w 2009 r. problem aborcji i eutanazji, a rok wcześniej "Jezus Chrystus w hipermarkecie". Główne przesłanie jest jednak niezmienne - zwycięstwo życia nad śmiercią.

- Chcieliśmy uciec od wszelkich aspektów politycznych, historycznych prezentowanych w innych kościołach.  Chodziło nam o to, by dotknąć stricte tematu paschalnego, człowieka zanurzonego w śmierci Chrystusa i przedstawić to językiem współczesnym - opowiada Norbert Tomczak.

Projekt jest bardzo plastyczny, w centrum umieszczony jest Naświętszy Sakrament przed nim zaś lewitujące ciało owinięte w płótno zawieszone nad zbiornikiem wodnym z lustrzanym dnem symbolizującym chrzcielnicę.  Wokół  dość skromnie -  białe kwiaty i zaledwie kilka świec.  

- Interpretacji może być bardzo wiele, tu tak jak w przypadku Pisma Świętego, wciąż możemy odkrywać nowe warstwy. Tak samo tutaj, wpierw widzimy całun, myślimy więc, że pod nim jest ciało, jednak spoglądając w lustro okazuje się, że to same płótna, to na pewno skłania do refleksji  - tłumaczy Joanna Woźniak.

W nagrodę autorzy zwycięskiego projektu pojadą na tygodniowy wyjazd do Grecji organizowany w ramach projektu „Polskie Dziedzictwo Narodowe w Unii Europejskiej”. Aranżację w krypcie krakowskich pijarów można podziwiać do poniedziałku.

Źródło:
;