Imieniny: Anastazji, Eugenii

Wydarzenia:

Kulturalnie

Kiedy w styczniu 2009 roku koncertowym wykonaniem opery „Herkules nad Termodontem” Antonia Vivaldiego ruszyła Opera Rara, nikt nie spodziewał się, jaką metamorfozę przejdzie ten cykl. Teraz, po bez mała ośmiu latach, organizatorzy z dumą ogłaszają powstanie festiwalu Opera Rara – spójnej, skondensowanej serii wydarzeń, pełnokrwistego festiwalu pokazującego różne oblicza opery i przypominającego jej istotną społeczną i artystyczną rolę.

 

Opera Rara realizowana wspólnie przez Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz Capellę Cracoviensis od 2017 roku będzie prezentowana w nowej, festiwalowej formule w okresie karnawału – czasie, który historycznie kojarzy się z największym natężeniem operowych premier. Ponadto epitet „rara” zyska na znaczeniu – repertuar zostanie poszerzony o kompozycje późniejsze, włączając w to wiek XX, oraz recitale wokalne. Opera Rara nie rezygnuje przy tym z prezentowania publiczności tego, co stanowi o marce festiwalu i zawsze było sercem cyklu – największych dzieł operowych realizowanych w zgodzie z duchem epoki przez najwybitniejszych przedstawicieli wykonawstwa historycznego. Od 2017 roku na prestiżowych krakowskich scenach i w nowych, zaskakujących lokalizacjach pojawią się, także pokazujące prawdziwe oblicze muzycznego teatru wersje sceniczne, których teatralność zachwyci publiczność – to zarazem odpowiedź na jej głosy, wypełnienie stylistycznej luki. Wobec tego nie rewolucja, a ewolucja, nie trwanie, a ekspansja.

Na krakowskich scenach między 18 stycznia a 10 lutego 2017 zobaczymy aż siedem tytułów i trzy recitale wokalne w ramach aż czternastu koncertów! Od inaugurującego przedsięwzięcie spektaklu „Le Carnaval Baroque” w wykonaniu Le Poème Harmonique rekonstruującego karnawałowe atrakcje XVII-wiecznej Italii, przez wspaniałe dzieła operowe z czterech stuleci istnienia gatunku: „Dido and Aeneas” Henry’ego Purcella, serenada Johanna Adolfa „Hassego” Marc’Antonio e Cleopatra”, „Germanico in Germania” Nicoli Porpory, „Arminio” George’a Friderica Handla, „Halka” Stanisława Moniuszki w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego oraz kameralna „A Madrigal Opera” autorstwa Philippa Glassa, którą na język teatru przełoży Krzysztof Garbaczewski. Wreszcie artyści – światowej klasy! W Krakowie wystąpią takie autorytety wykonawstwa historycznego, jak Armonia Atenea pod batutą George’a Petrou, rodzimy zespół Arte dei Suonatori prowadzony od skrzypiec przez Aureliusza Golińskiego, wyrafinowana La Risonanza i Fabio Bonizzoni, odnosząca międzynarodowe sukcesy Capella Cracoviensis, którą dyrygował będzie Jan Tomasz Adamus. Zachwycą także soliści – wszak Opera Rara nie pozwala sobie na kompromisy. Swe talenty objawią m.in. Max Emanuel Cencic i Julia Lezhneva, zaś z recitalami pieśni Berga, Debussy’ego, Brahmsa i dwojga Schumannów wystąpi mezzosopranistka Michaela Selinger, oszałamiającą „Winterreise” Franza Schuberta do poezji Wilhelma Müllera opowie Peter Harvey (bas), natomiast pieśni Karola Szymanowskiego zinterpretuje specjalizująca się w śpiewie tradycyjnym sopranistka Susanna Jara.

Bilety oraz karnety na festiwalowe koncerty można będzie kupić od poniedziałku (28 listopada) od godz. 10.00 za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w czterech punktach informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) oraz przy Powiśle 11. Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 20 zł do 120 zł, a karnety od 70 zł do 450 zł.

Organizatorami festiwalu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.

Partnerem: Teatr im. Juliusza Słowackiego.

Więcej na: www.operarara.pl.

Oceń treść:
;