Dziedzictwo
Ponad 1,72 miliona odwiedzających Auschwitz w 2015 r.
Miejsce Pamięci Auschwitz odwiedziło w 2015 r. przeszło 1,72 miliona osób. Nigdy wcześniej w jednym roku tak duża liczba odwiedzających nie zapoznała się osobiście z wymową poobozowej przestrzeni byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady - informuje Biuro Prasowe Muzeum.
W pierwszej dziesiątce krajów, z których przyjeżdżają odwiedzający, znalazły się: Polska (425 tysięcy), Wielka Brytania (220 tysięcy), Stany Zjednoczone (141 tysięcy), Niemcy (93 tysiące), Włochy (76 tysięcy), Hiszpania (68 tysięcy), Izrael (61 tysięcy), Francja (57 tysięcy), Czechy (47 tysięcy) oraz Holandia (43 tysiące)
W 2015 r. znacznie wzrosła liczba odwiedzających z Ameryki Południowej (51 procent) oraz Ameryki Północnej (39 procent). W porównaniu do lat ubiegłych znacznie wzrosła m.in. liczba odwiedzających z Irlandii (57 procent), Węgier (56 procent), a także Chin (36 procent) oraz Niemiec (24 procent).
– Przejście przez pozostałości obozowe to nie tylko lekcja historii. To także moment unikatowej refleksji nad dzisiejszą własną odpowiedzialnością za kształt naszego świata. Stąd w tak wielu demokratycznych państwach powstały systematyczne narzędzia wspierania edukacyjnych wizyt młodych ludzi w Miejscu Pamięci – powiedział dyrektor Muzeum Auschwitz dr Piotr M.A. Cywiński.
Odwiedzający Miejsce Pamięci Auschwitz zwiedzają obie części byłego obozu: Auschwitz I oraz Auschwitz II-Birkenau. Zdecydowana większość, bo blisko 80 procent odwiedzających Miejsce Pamięci, decyduje się na zwiedzanie pod opieką edukatora Muzeum w jednym z prawie dwudziestu dostępnych języków.
Historia Auschwitz budzi też ogromne zainteresowanie mediów. Każdego dnia dziennikarze kontaktują się z Biurem Prasowym Muzeum, poszukując informacji o zagadnieniach historycznych i o codziennym funkcjonowaniu Miejsca Pamięci. Szczególnym wyzwaniem w 2015 r. była organizacja obsługi medialnej podczas 70. rocznicy wyzwolenia KL Auschwitz, którą relacjonowało ok. tysiąca dziennikarzy z całego świata. Oprócz tego w ubiegłym roku ponad 200 profesjonalnych ekip filmowych realizowało na terenie byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady różnorodne produkcje dokumentalne.
Jednocześnie wzrasta siła przekazu bezpośredniego przez Internet i media społecznościowe. Ponad 200 tysięcy osób korzysta z regularnych informacji publikowanych na muzealnym profilu na Facebooku, ponad 15 tysięcy obserwuje konto Muzeum na Twitterze, a prawie 12 tysięcy na Instagramie. W 2015 r. na stronie www.auschwitz.org odnotowano ponad 25 milionów odsłon.