Polska
Zawróceni.pl – billboardowa zachęta do czytania Pisma Świętego
„Bardzo nam zależy, żeby czytanie Pisma Świętego było bardzo trendy, żeby po prostu było modne” – mówi Piotr Pietrus z Fundacji Vide et Crede, która prowadzi kampanię promującą lekturę Słowa Bożego. Na billboardach pojawili się m.in. bracia Paweł i Łukasz Golcowie, Arkadiusz Zbozień i Anna Musiał – każdy w ręku trzyma Biblię.
Pomysłodawcy akcji Zawróceni.pl są przekonani, że idol z plakatu trzymający Pismo Święte może być zachętą do lektury Słowa Bożego. „Bardzo nam zależy, żeby czytanie Pisma Świętego było bardzo trendy, żeby po prostu było modne – mówi Piotr Pietrus z Fundacji Vide et Crede. – Wydaje mi się, że gdyby udało nam się np. przekonać dzisiaj Roberta Lewandowskiego do tego, żeby powiedział, że naprawdę czyta Pismo Święte, to jest duża rzesza fanów, która by się zastanowiła: ‘o, taki gościu czyta, to ja też chcę czytać’. Możliwe, że to bardzo proste i banalne skojarzenie, ale na tym bazuje pomysł” – dodaje Pietrus.
Inicjatywa Zawróceni.pl jest jednym z projektów realizowanych przez Fundację Vide et Crede im. św. Jana Pawła II. Pomysł na przeprowadzenie ogólnopolskiej akcji propagującej czytanie Pisma Św. narodził się w 2014 r. w trakcie spotkania członków Fundacji Vide et Crede oraz Fundacji Rozwój zajmującej się promocją czytelnictwa. Podjęto wówczas decyzję o zorganizowaniu kampanii billboardowej, której celem byłoby zachęcenie Polaków do czytania Pisma Świętego. Do uczestnictwa w niej zaproszono powszechnie znane osoby. Z założenia w każdym województwie miały stanąć minimum dwa billboardy.
Równolegle nakręcono sześć spotów filmowych z wykorzystaniem medialnie rozpoznawalnych osób, które dzielą się na nich swoim doświadczeniem wiary i tym, w jaki sposób lektura Biblii zmieniła ich życie. Na zaproszenie organizatorów dotychczas pozytywnie odpowiedzieli: bracia Paweł i Łukasz Golcowie (Golec uOrkiestra), Radosław Pazura, Dariusz Malejonek (Maleo Regae Rockers), Arkadiusz Zbozień (Arkadio), Mieczysław Szcześniak, Anna Musiał (New Life Music).
„Do czego jest ci potrzebne Pismo Święte, do czego potrzebne jest ci Słowo Boże?” – pyta swojego brata Łukasz Golec. „Przede wszystkim po to, żeby się lepiej czuć, czuć się bezpieczniej. Gdy czytam Pismo Święte jestem spokojniejszym człowiekiem” – odpowiada Paweł Golec. „Czytam tę księgę, dlatego że jest praktyczna” – mówi z kolei raper Arkadio. Bohaterowie nagrań dzielą się swoimi ulubionymi cytatami z Pisma Świętego i opowiadają historie, które są z nimi związane.
Jak przekonują pomysłodawcy projektu, Zawróceni.pl skierowany jest do wszystkich, a zwłaszcza do mieszkańców dużych aglomeracji miejskich, gdzie pęd życia często utrudnia zatrzymanie się i podjęcie refleksji nad sobą i swoim życiem oraz pogłębienie wiary.
Ks. Piotr Wiśniowski z Fundacji Vide et Crede jest katechetą. Lekcje religii na temat Pisma Świętego zdarza mu się zaczynać od pytania do uczniów: „Kto z was chce być głupim?”. Wówczas nikt się nie zgłasza. Ale gdy zapyta: „A kto chce być mądrym?”, to wszyscy podnoszą ręce. „To co trzeba robić, żeby być mądrym?” – dopytuje uczniów a oni wskazują różne pomysły. Wówczas ks. Piotr zachęca do lektury Księgi Mądrości. „Generalnie chodzi o to, żeby rzeczy, które przekazujemy młodzieży były oczywiste i nie wymagały komentarza. Jeżeli weźmiemy księgi mądrościowe z Pisma Świętego i cytaty, które zostały stworzone przez Ducha Świętego i tych, którzy napisali je dwa i pół tysiąca czy trzy tysiące lat temu i przeniesiemy na grunt dzisiejszy, okaże się, że one są genialne dzisiaj – czego nam potrzeba więcej?” – pyta retorycznie ks. Wiśniowski.
Projekt Zawróceni.pl ma mieć charakter cykliczny.
Patronat na kampanią objął abp Józef Kupny, metropolita wrocławski, a także: Komitet Organizacyjny Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016, Diecezjalna Rada ds. Ewangelizacji „Rada Nova Evangelizatio” Archidiecezji Wrocławskiej, Stowarzyszenie Mediów Polskich, Katolickie Stowarzyszenie Filmowe im. św. Maksymiliana Marii Kolbego oraz Stowarzyszenie Chrześcijańskich Przedsiębiorców i Menadżerów Nostra Res we Wrocławiu.